„Kiedy, dlaczego, komu i po co, dzieci pytają nas dniem i nocą.

A więc podpowiedz, nakieruj i patrz metodę projektów do tego masz.

Metoda projektów – nowoczesny sposób pracy z dziećmi zagościł w naszym przedszkolu już pięć lat temu. Obaw przed nieznanym przerodziła się w fascynację pracy tą metodą. Budzi ona radość poznawania, uczenia, doświadczania w sercu dziecka a jednocześnie szczęście i satysfakcję w oczach nauczycieli.

Twórczyni tej metody Lilian Katz intuicyjnie stworzyła metodę pracy z dzieckiem, w której jego pomysły, pytania, ciekawość świata kieruje krokami i aktywnością w każdej sferze życia. My nauczyciele dyskretnie się temu przyglądamy i uczymy od dzieci w jak radosny i zwyczajny sposób można poznawać świat. W pewnych momentach każdy z nas czuje się jakby miał tylko 5 lat, a świat, który poznajemy był piękną bajką, której jesteśmy bohaterami.

To świat, który poznajemy wielozmysłowo, każdy na swój sposób, ekran telewizora, komputera , wirtualna rzeczywistość to nie nasza bajka. W naszym świecie to dziecko we współpracy z kolegami, rodzicami i nauczycielem w sposób jak najbardziej prosty uczy się, bawi, zdobywa doświadczenie, poznaje, bada i wie….. 

Każda grupa miała okazję pracować tą metodą i pochwalić się swymi sukcesami.

Nasze przedszkole miało również zaszczyt uczestniczyć w drugiej edycji szkoleń- doskonalenia pracy z dziećmi metodą projektów. Osiągniecia naszych przedszkolaków i nauczycieli zostały zaprezentowane na konferencji dla nauczycieli w instytucie małego dziecka im. Astrid lindgren.

Jeśli macie państwo ochotę wejść do naszego bajkowego świata zapraszamy do odwiedzania tej zakładki.”

Donata Wojtera

 

Założenia metody projektów w pigułce

Metoda projektów to:

  • metoda nauczania, w której dziecko lub grupa dzieci prowadzi pogłębione badania na określony temat,
  • przy wyborze tematu istotną rolę odgrywają zainteresowania dzieci,
  • wiele działań dzieci planują same, mogą pełnić rolę ekspertów,
  • odbywają się wyprawy terenowe, zapraszamy ekspertów,
  • dzieci korzystają z różnorodnych materiałów źródłowych,
  • rozwiązują problemy samodzielnie, nauczyciel jest tylko bacznym wspierającym obserwatorem,
  • współpraca z rodzicami i ich uczestnictwo w projekcie warunkuje jego powodzenie,
  • projekt to mniej sformalizowana forma przyswajania wiedzy, daje dzieciom dużo satysfakcji,
  • dzieci chłoną wiedzę wielozmysłowo i we własnym tempie.
Projekty zrealizowane dotychczas w Słonecznej Chatce w różnych grupach wiekowych:

  1. Donata Wojtera – trawa, książki, narzędzia, żółw, klocki, drzewo, ptaki,
  2. Agnieszka Gazda – budowa, płazy i gady, ryby, psy, poczta,
  3. Beata Lewicka – samochód, książka, przyjaciel, dom, kuchnia, pies,
  4. Agata Okoniewska – kuchnia, szkoła,
  5. Katarzyna Kantorowicz – drzewo, jabłko, jajko, pies,
  6. Paulina Chruściel – dom.

 

Zrealizowane projekty

Zapraszam do zapoznania się z prezentacją projektu grupy promyków – ptaki i grupy ekoludków –  drzewo. To dwa projekty realizowane w drugim etapie szkolenia „Badam, poznaję, wiem”, które zyskały wyróżnienie instytutu małego dziecka im. Astrid Lindgren.
Kolejny projekt to „W labiryncie wyobraźni”, który we współpracy z Wydziałem Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zrealizowało Przedszkole nr 70 im. Słoneczna Chatka.
Przeczytaj szczegóły: Przedszkolaki ze Słonecznej Chatki w labiryncie wyobraźni