Co mogą zrobić rodzice / opiekunowie, by pomóc dziecku w adaptacji?
- Ważna jest wspierająca i zdecydowana postawa rodziców i innych znaczących opiekunów ze środowiska dziecka.
- Warto rozwijać samodzielność dziecka:
- uczyć jedzenia łyżką i widelcem, korzystania z toalety, mycia rąk, ubierania się
- rozwijać umiejętność rozumienia: rozmawiać z dzieckiem, zadawać pytania, opowiadać, czytać książki
- przyzwyczajać stopniowo do rozstania; pozostawiać pod opieką osoby, którą dziecko lubi i wydłużać stopniowo czas rozłąki
- Budować przyjazny obraz przedszkola
Przedstawiać przedszkole jako atrakcyjne miejsce, pełne zabawek i kolegów, a pójście do przedszkola jako awans społeczny - Budować realny obraz przedszkola
Dziecko musi wiedzieć, że w przedszkolu zostanie samo, że mogą tam być różne zwyczaje – inne niż w domu - Wprowadzić dziecko w świat przedszkolny
- pokazać dziecku budynek przedszkola, otoczenie, drogę do przedszkola
- zapoznać z nauczycielkami i asystentką, przyjść na spotkania adaptacyjne, do ogrodu przedszkolnego
- w pierwszych dniach przedszkola odbierać dziecko szybciej i stopniowo wydłużać czas jego pobytu
- świętować z rodziną pójście dziecka do przedszkola
- Rozmawiać z dzieckiem o przedszkolu
Ważne jest, aby odpowiadać na pytania dziecka tyle razy, ile zapyta; rozmawiać nie tylko o miłych rzeczach, ale też o tym, co budzi niepokój; okazywać zainteresowanie tym, co robi w przedszkolu (pytać o konkrety) - Nie ignorować i nie lekceważyć uczuć dziecka.
Nie porównywać z innymi dziećmi, każde bowiem ma swój indywidualny rytm adaptacji - Współpracować z nauczycielkami i asystentką oraz im zaufać.