Co mogą zrobić rodzice / opiekunowie, by pomóc dziecku w adaptacji?

  1. Ważna jest wspierająca i zdecydowana postawa rodziców i innych znaczących opiekunów ze środowiska dziecka.
  2. Warto rozwijać samodzielność dziecka:
    • uczyć jedzenia łyżką i widelcem, korzystania z toalety, mycia rąk, ubierania się
    • rozwijać umiejętność rozumienia: rozmawiać z dzieckiem, zadawać pytania, opowiadać, czytać książki
    • przyzwyczajać stopniowo do rozstania; pozostawiać pod opieką osoby, którą dziecko lubi i wydłużać stopniowo czas rozłąki
  3. Budować przyjazny obraz przedszkola
    Przedstawiać przedszkole jako atrakcyjne miejsce, pełne zabawek i kolegów, a pójście do przedszkola jako awans społeczny
  4. Budować realny obraz przedszkola
    Dziecko musi wiedzieć, że w przedszkolu zostanie samo, że mogą tam być różne zwyczaje – inne niż w domu
  5. Wprowadzić dziecko w świat przedszkolny
    • pokazać dziecku budynek przedszkola, otoczenie, drogę do przedszkola
    • zapoznać z nauczycielkami i asystentką, przyjść na spotkania adaptacyjne, do ogrodu przedszkolnego
    • w pierwszych dniach przedszkola odbierać dziecko szybciej i stopniowo wydłużać czas jego pobytu
    • świętować z rodziną pójście dziecka do przedszkola
  6. Rozmawiać z dzieckiem o przedszkolu
    Ważne jest, aby odpowiadać na pytania dziecka tyle razy, ile zapyta; rozmawiać nie tylko o miłych rzeczach, ale też o tym, co budzi niepokój; okazywać zainteresowanie tym, co robi w przedszkolu (pytać o konkrety)
  7. Nie ignorować i nie lekceważyć uczuć dziecka.
    Nie porównywać z innymi dziećmi, każde bowiem ma swój indywidualny rytm adaptacji
  8. Współpracować z nauczycielkami i asystentką oraz im zaufać.