„Kiedy, dlaczego, komu i po co, dzieci pytają nas dniem i nocą.
A więc podpowiedz, nakieruj i patrz metodę projektów do tego masz.
Metoda projektów – nowoczesny sposób pracy z dziećmi zagościł w naszym przedszkolu już pięć lat temu. Obaw przed nieznanym przerodziła się w fascynację pracy tą metodą. Budzi ona radość poznawania, uczenia, doświadczania w sercu dziecka a jednocześnie szczęście i satysfakcję w oczach nauczycieli.
Twórczyni tej metody Lilian Katz intuicyjnie stworzyła metodę pracy z dzieckiem, w której jego pomysły, pytania, ciekawość świata kieruje krokami i aktywnością w każdej sferze życia. My nauczyciele dyskretnie się temu przyglądamy i uczymy od dzieci w jak radosny i zwyczajny sposób można poznawać świat. W pewnych momentach każdy z nas czuje się jakby miał tylko 5 lat, a świat, który poznajemy był piękną bajką, której jesteśmy bohaterami.
To świat, który poznajemy wielozmysłowo, każdy na swój sposób, ekran telewizora, komputera , wirtualna rzeczywistość to nie nasza bajka. W naszym świecie to dziecko we współpracy z kolegami, rodzicami i nauczycielem w sposób jak najbardziej prosty uczy się, bawi, zdobywa doświadczenie, poznaje, bada i wie…..
Każda grupa miała okazję pracować tą metodą i pochwalić się swymi sukcesami.
Nasze przedszkole miało również zaszczyt uczestniczyć w drugiej edycji szkoleń- doskonalenia pracy z dziećmi metodą projektów. Osiągnięcia naszych przedszkolaków i nauczycieli zostały zaprezentowane na konferencji dla nauczycieli w instytucie małego dziecka im. Astrid Lindgren.
Jeśli macie państwo ochotę wejść do naszego bajkowego świata zapraszamy do odwiedzania tej zakładki.”
Donata Wojtera
Założenia metody projektów w pigułce
Metoda projektów to:
- metoda nauczania, w której dziecko lub grupa dzieci prowadzi pogłębione badania na określony temat,
- przy wyborze tematu istotną rolę odgrywają zainteresowania dzieci,
- wiele działań dzieci planują same, mogą pełnić rolę ekspertów,
- odbywają się wyprawy terenowe, zapraszamy ekspertów,
- dzieci korzystają z różnorodnych materiałów źródłowych,
- rozwiązują problemy samodzielnie, nauczyciel jest tylko bacznym wspierającym obserwatorem,
- współpraca z rodzicami i ich uczestnictwo w projekcie warunkuje jego powodzenie,
- projekt to mniej sformalizowana forma przyswajania wiedzy, daje dzieciom dużo satysfakcji,
- dzieci chłoną wiedzę wielozmysłowo i we własnym tempie.
Projekty poszczególnych grup
PROMYKI
Projekt: BUDOWA
Budowaliśmy,
Maszyny i pojazdy potrzebne na budowie poznawaliśmy.
Projektowaliśmy i dużo się dowiadywaliśmy
jak powstają domy, mosty, drogi..
Projekt: DINOZAURY
Kochani, kochani, czy o tym wiecie,
że dinozaury żyły na świecie!
My już wiele ich znamy.
Wiemy czym się odżywiały,
i z czego się wykluwały.
I że nie wszystkie bardzo groźne były,
chociaż wszystkie nas straszyły!
TROPICIELE
Projekt: NASZE ZWIERZAKI
Tablicę z portretami zwierzaków konstruujemy
Naszą twórczość prezentujemy.
Filmy o zwierzętach oglądamy i na wycieczki po okolicy się wybieramy.
Jak im pomóc dyskutujemy i zbiórkę żywności organizujemy.
Projekt: ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA NA ŚWIECIE
EKOLUDKI
Projekt: DRZEWA
Przyrodę kochamy więc drzewa podziwiamy,
Mapy pojęciowe tworzymy i wiedzą się chętnie dzielimy.
Odgłosy drzew i nauka to prawdziwa sztuka.
Efekty pracy prezentujemy, a ramach projektu pyszne dżemy jemy.
Projekt: PTAKI
Kto to taki kto to taki to nasze PTAKI.
Za oknem je obserwujemy i czegoś więcej dowiedzieć się chcemy.
Słuchamy ich odgłosów, szukamy śladów i wcale się nie smucimy, że ziarenkami dzielić się musimy.
MOTYLE
Projekt: KSIĄŻKA
Książki to największy skarb, wie o tym każdy najmniejszy szkrab.
Byliśmy wtedy maluchami, ale zawsze zainteresowani.
Wizyty w bibliotece, spotkania wirtualne,
Każde spotkanie było niebanalne.
Czytaliśmy książki w różnych językach
to wielka frajda dla małego smyka.
Projekt: ZWIERZĘTA
Ważne temat poruszyliśmy i projekt Zwierzęta rozpoczęliśmy.
Buszowaliśmy po temacie, pokonywaliśmy ścieżki, których nie znacie.
Niedźwiadkom z ZOO pomogliśmy, orzechy im zawieźliśmy.
Wiemy, że dbać o nie trzeba, bo bardzo nam ich w naszym życiu potrzeba.