Koncepcja pracy przedszkola nr 70 im. Słoneczna Chatka
Nasze przedszkole jest:
placówką kameralną, innowacyjną, otwartą na potrzeby dziecka. Kolorowe sale zapraszają do zabawy, a piękny, dobrze wyposażony ogród kusi propozycją aktywnego wypoczynku i relaksu.
Jesteśmy placówką, w której panują ciepłe relacje pomiędzy personelem, rodzicami i dziećmi. Dysponujemy wysokim poziomem oferty edukacyjnej, wdrażamy nowoczesne metody nauczania, między innymi: Metodę Projektów, Pedagogikę Zabawy, Edukację przez ruch wg D. Dziamskiej i Naturalną Naukę Języka. Stawiają one na wielostronną aktywność dzieci, poznawanie świata w sposób holistyczny, bycie samodzielnym i odpowiedzialnym w toku rozwoju, a także twórczym.
Kontakt z różnorodnymi dziedzinami życia (kultura, sztuka, sport, ekologia) wpływa na wrażliwość emocjonalną, estetyczną i kulturalną dziecka.
„Uczymy się poprzez działanie, doświadczanie, odkrywanie”.
Specyfiką przedszkola jest:
Bliska współpraca z rodzicami (na wielu poziomach); rodzice aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola, współtworzą jego klimat, aktywnie wspierają realizowane z dziećmi projekty, organizują wydarzenia.
Bogata oferta edukacyjna:
- język angielski minimum 2 x w tygodniu w każdej z grup, dzieci młodsze po 15-20 min, dzieci starsze po 20-30 min.,
- gimnastyka korekcyjna dla dzieci 4, 5 i 6 letnich 1 x w tygodniu (zajęcia po 0,5 godz.),
- religia organizowana na życzenie rodziców,
- logopedia dla dzieci 4-, 5-, 6-letnich,
- opieka specjalistów: : psycholog, terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny, logopeda, nauczyciel gimnastyki korekcyjnej
- zajęcia rytmiczne i sportowe.
Nasze Przedszkole współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 2 w Poznaniu, ul. Chociszewskiego 56.
Cele główne
Stworzenie dzieciom z jednej strony bezpiecznej, ale i bardzo inspirującej atmosfery w przedszkolu.
Wyrabianie samodzielności szeroko rozumianej, począwszy od prozaicznych czynności samoobsługowych do radzenia sobie w sytuacjach nowych i niekonwencjonalnych.
Wielozmysłowe poznawania świata dzięki zastosowaniu Metody Projektów.
Wprowadzenie w świat wartości estetycznych i norm wychowawczych – „Dary Froebla”, „Edukacja przez ruch” wg D.Dziamskiej.
Kształtowanie odporności emocjonalnej „Program Przyjaciele Zippiego”.
Kreowanie postaw społecznych zmierzających do zgodnego współdziałania w grupie, akceptacji, umiejętności rozwiązywania problemów.
Stworzenie równych szans na start w życie szkolne – osiągnięcie gotowości szkolnej.
Kryteria sukcesu
Wspólne ustalanie priorytetów wychowawczych i dążenie do ich realizacji w przedszkolu oraz w środowisku rodzinnym.
Wykreowanie wychowanka twórczego, dociekliwego, znającego prawa swoje i innych, otwartego na nowości, komunikatywnego, asertywnego, zadowolonego ze swoich pomysłów i działań, umiejącego brać i dawać.
Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata, rozbudzanie wyobraźni, rozpoznawanie emocji i potrzeb drugiej osoby, wspieranie indywidualności.
Doskonałe przygotowanie do nauki w szkole – na podst. informacji zwrotnych ze szkół, w których absolwenci przedszkola kontynuują edukację.
Metody pracy
Metoda Projektów Lilian G. Katz – jest to pogłębione badanie tematu o dużej wartości poznawczej. Metoda uwzględnia podmiotowość dziecka. Projekty określają kontekst, w którym dziecięca ciekawość świata znajduje sensowny wyraz przynosząc małemu badaczowi radość samodzielnego poznania.
Pedagogika zabawy – KLANZA – zastaw zabaw i tańców z muzyką, rekwizytami, zabaw integracyjnych i kształtujących różne umiejętności.
Metoda Bati Strauss – muzyka poważna w wielu twórczych odsłonach.
Program Przyjaciele Zippiego – kształtujący odporność emocjonalną dzieci, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, rozwiązywanie konfliktów, określanie emocji własnych i innych.
„Dary Froebla” – kształtowanie kompetencji matematycznych oraz umiejętności i postaw związanych z wychowaniem estetycznym.
System motywacji dzieci do nabywania zachowań pożądanych
Wzmacnianie pozytywnych zachowań poprzez:
- pochwały indywidualne,
- pochwały przed grupą,
- pochwała przed rodzicami,
- przydział funkcji dodatkowych (odpowiedzialność),
- odznaki Super przedszkolaka, medale, plakietki – w realizowanych projektach,
- wspólne tworzenie z dziećmi Grupowego Kodeksu Przedszkolaka.
System obserwowania osiągnięć nauczycieli
- obserwacje codzienne,
- obserwacja zajęć,
- zajęcia otwarte dla rodziców,
- zajęcia koleżeńskie,
- przegląd dokumentacji prowadzonej przez nauczycieli,
- analiza Arkusza Samooceny na radach podsumowujących semestr,
- sprawozdania opiekunów stażu,
- obserwacja prezentowanych przez dzieci umiejętności, zachowań, wiadomości.
System diagnozowania osiągnięć dzieci
Wybór narzędzi do diagnostyki osiągnięć dzieci – dot. 6-latków oraz arkuszy obserwacji dostosowane do odpowiedniej grupy wiekowej (3-5-latki)
Obserwacja i diagnoza prowadzona na początku roku szkolnego /wrzesień – październik/, ponowna obserwacja w maju.
Przygotowanie wniosków, podsumowań z przeprowadzonych obserwacji – wytyczenie ogólnych kierunków do pracy z dziećmi, w tym pracy indywidualnej.
Określanie słabych i mocnych stron każdego przedszkolaka, wspieranie dzieci w pokonywaniu trudności.
Dzieci obserwujemy w trakcie zajęć, zabawy, aktywności twórczej, czynności samoobsługowych, wycieczek, wyjazdów do teatru, opery, muzeum, występów dla rodziców .
Stałe monitorowanie osiągnięć dzieci, gromadzenie prac dzieci, zdjęć, próbek pisma wraz z komentarzem i zaznaczeniem daty.
Wymiana spostrzeżeń między nauczycielami, wspólne uzgadnianie kierunków wsparcia rozwoju dziecka.
System informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci
- codzienne rozmowy z rodzicami na tematy bieżące, (w trakcie pandemii codzienne lub zbiorcze cotygodniowe reportaże zdjęciowe z wydarzeń grupowych i bieżącej pracy z dziećmi, opatrzone komentarzem
- konsultacje indywidualne organizowane po I półroczu i w miarę potrzeb jak również na koniec roku szkolnego, w oparciu o arkusze obserwacji i prowadzoną diagnozę gotowości szkolnej
- przedstawienie osiągnięć dzieci oraz obszarów wymagających działań kompensacyjnych,
- zebrania z rodzicami,
- imprezy grupowe w czasie których dzieci prezentują swoje umiejętności.
Zasady współpracy nauczycieli
Nauczyciele współpracują ze sobą:
- na spotkaniach Rady Pedagogicznej – temat podany do dyskusji jest wspólnie omawiany, zgłaszamy propozycje , omawiamy plany na przyszłość – tworzymy koncepcję naszej pracy, podejmujemy decyzje w ważnych kwestiach, rozwiązujemy problemy bieżące
- w ramach spotkań zespołów – dzielimy się zadaniami tworząc zespoły problemowe, powołane do określonych zadań, zespoły tworzą harmonogram spotkań, działają zgodnie z ustalonym planem,
- w ramach współpracy stażysta – opiekun stażu, wg harmonogramu spotkań, wzajemnie zapraszają się na zajęcia, omawiają je, dokonują ewaluacji,
- podczas wspólnego przygotowania do ogólnoprzedszkolnych imprez,
- podczas rad samokształceniowych – przygotowywanie materiałów dla uczestników, dzielenie się wiedzą na określony temat / umiejętnościami uzyskanymi w wyniku udziału w kursach, szkoleniach innych/, tworzenie zbiorów materiałów do zajęć, scenariuszy, propozycji zabaw itd. praca w ramach zespołów powołanych w celu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zasady współpracy wychowawczej z rodziną dziecka
- rozmowy podczas konsultacji indywidualnych – wspólne ustalanie priorytetów wychowawczych, kierunków pracy,
- rozmowy codzienne, ( w pandemii zdawanie relacji w postaci mailowych reportaży z wydarzeń)
- informacje telefoniczne o zaistniałych sytuacjach w przypadku ograniczonych i spotkań z rodzicami , przesyłanie informacji mailem,
- prowadzenie dzienniczków zachowań (w miarę potrzeb, tylko w sytuacjach tego wymagających ),
- wytyczanie wspólnej linii oddziaływań wychowawczych przedszkole – dom,
- wzajemne relacjonowanie przebiegu wdrażania pożądanych zasad, realizacji umów,
- podejmowanie współpracy ze specjalistą
- wzajemne informowanie i ustaleniach i podjętych kierunkach pracy z dzieckiem, a także postępach i trudnościach, wytwarzanie atmosfery zaufania i akceptacji,
- przygotowanie opinii pedagogicznej o dziecku na wniosek rodzica, psychologa.
- Współpraca z Poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, z Ośrodkiem Pomocy Rodzinie z innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka